Zpět na články

Český sporťák jezdí na elektřinu, univerzita hledá výrobce

Experti z Katedry konstruování strojů Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni předvedli v pondělí poprvé svůj elektromobil v retro stylu.

Kromě baterií a pneumatik jsou téměř všechny ostatní díly elektromobilu EHR 10 českého původu, Foto: ehotrod.cz Kromě baterií a pneumatik jsou téměř všechny ostatní díly elektromobilu EHR 10 českého původu, Foto: ehotrod.cz, zdroj: NašePeníze.cz

Elektromobil je zkonstruovaný v rámci soutěže Postav elektromobil, kde vítěz získá cenu jeden milion korun, řekl agentuře Mediafax šéf týmu Josef Formánek.

"Soutěž byla vyhlášena v lednu a uzávěrka projektů v červnu, během této doby měly přihlášené týmy zkonstruovat a vyrobit provozuschopný elektromobil. Náš tým dokončil elektromobil v daném termínu, bohužel se tak nestalo u některých jiných týmů a uzávěrka soutěže se k našemu překvapení přesunula až na září," uvedl Formánek.

"Na elektromobilu EHR 10 pracuje šestičlenný tým, tři lidé jsou z univerzity a další tři jsou od našeho technického garanta, firmy Auto Projekt Centrum, s. r. o. Šestičlenný tým pracoval 150 dní a výsledkem je vůz, který se hlásí k české karosářské škole 30. let minulého století," vysvětlil Formánek.

"Vzhledem ke konkurenčnímu boji nechceme v současné době prozrazovat všechny technické detaily, můžeme jen prozradit, že udávaná rychlost našeho elektromobilu je 110 km/h ale umí jet rychleji. Dojezd má 100 až 150 kilometrů, ale záleží na způsobu jízdy, při sportovním stylu je to 100 kilometrů," uvedl Formánek. Vozidlo lze na přání zákazníka vybavit i větším množstvím baterií a dojezd se tak zvýší. Prostřednictvím rychonabíječky lze baterie během půl hodiny dobít z 80 procent. Stoprocentní nabití klasickým způsobem trvá v rozmezí dvou až šesti hodin.

 

<%Anketa98%>

 

Kromě baterií a pneumatik jsou téměř všechny ostatní díly elektromobilu EHR 10 českého původu. Pro pohon vozidla slouží elektromotor s možností rekuperace a čtyřrychlostní mechanická převodovka, která pro sportovní jízdu umožňuje manuální řazení i automatický mód s jedním stále zařazeným rychlostním stupněm. Maximální stoupavost vozidla je přes 30 procent. Cena elektromobilu by se měla pohybovat v rozmezí milionu až 1,4 milionu korun.

"Už nyní testujeme náš elektromobil v provozu na běžných komunikacích, mohu směle prohlásit, že by prošel homologací," uvedl Vladimír Friml, ředitel společnosti Auto Projekt Centrum, která se vývoji vozu podílí společně s experty ze Západočeské univerzity.

Friml stojí i za projektem na zakázku vyráběných luxusních automobilů značky Gordon, které jeho firma již několik let úspěšně produkuje. Plzeňská firma buduje výrobní závod na Slovensku. V něm by mohlo vznikat ročně až 300 vozů značky Gordon. Nový závod by měl stát u slovenské Senice.

 

 

 

-Richard Benes, Mediafax

Kam dál?

- Škoda auto chce vyrábět Superb na elektrický pohon

- Německá vláda chce milion elektromobilů do roku 2020

- ČEZ chce postavit síť dobíjecích stanic pro elektromobily, ty vyrobí třeba TPCA

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články