Zpět na články

EU zvažuje od roku 2022 povinné aktivní tempomaty v nových vozech

Jednou z cest, jak zvýšit bezpečnost na silnicích, je nesporně zavádění u nově vyráběných osobních automobilů dalších a dalších elektronických asistenčních systémů. Starší motoristé mají ještě v živé paměti, jak se ve vozidlech začaly objevovat ABS, následně ESP, ASR… Dnes je seznam elektronických strážných andělů bezmála nekonečný. Pravda, především v bohatě vybavených verzích za příplatek nebo luxusních vozech.

zdroj: Archiv

Ovšem řada je jich natolik efektivních z pohledu bezpečnosti provozu, že se o jejich povinné zavedení do základní výbavy aut zasazuje i EU. Konkrétně nyní se bude Evropský parlament zabývat a následně zřejmě i hlasovat o otázce povinné instalace do nově vyrobených modelů inteligentního asistenčního systému přizpůsobujícího automaticky rychlost vozidla. S předpokladem platnosti od roku 2022.

Co konkrétně může aktivní tempomat přinést? Snížení havárií při nízkých rychlostech, například při posouvání se v kolonách ve městech, kdy řidiči nevěnují dostatečnou pozornost řízení a narazí do vozu vpředu. Nový asistent by nejen upozornil na překážku, ale i zpomalil a případně i zastavil před ní. Podobně je schopný aktivní tempomat zpomalovat v jízdě v pruzích na dálnici a podobně.

Jednoznačným přínosem je snížení počtu nehod a v případě když k nim přesto dojde, se zmenší jejich následky, protože automatický elektronický systém bude aktivně snižovat rychlost ještě před srážkou.     

Tagy: automobil Evropská unie

Zdroj: ÚAMK

diskuze: 0 příspěvků, nových

Zpět na články